torsdag 7. oktober 2010

Rømø og Mandø

Vi besøkte Rømø og Mandø, som ligger på vestkysten av Danmark

Søndagsturen bar av sted til vestkysten! Jeg og Beate hadde fått med oss at vi skulle besøke en strand, og kledde på oss som vanlig. Da vi møter Anja i bilen har hun med seg gummistøvler og paraply. Hun ser dumt på oss og sier "har dere ikke med dere gummistøvler?". Vi skal jo på en strand, hva er det vi trenger gummistøvler til da? Det blir et tiltak å gå opp igjen i 2. etg å hente støvler og paraply, så vi prøver uten. Når vi henter Pernille, har hun også med seg gummistøvler og paraply. Burde vi egentlig ha hentet våre gadgets vi også?


Flate Danmark!

Kjøreturen til vestkysten føles ekstra lang, da vi kjører flere km hvor veien var flat. Bokstavlig talt. Ingen bakker, kun flatmark. Istiden rakk ikke helt ned til den delen av Danmark, og naturen har da ei formet landet, slik som Norge. Så Danmarks sjarmerende side, skal naturen ha ære for.




Rømø
Tone, Anja, Pernille & Beate
 Stranda på Rømø var kjempeflott! Ble fortalt at den var 10 km lang og 2 km bred. Det så ikke så langt ut til havet, men det tok oss ti minutter å gå til enden. Det gikk til og med å kjøre ned til havet. Bilene hadde sine egne kjørefelt da det var skilta "Påbudt å kjøre på denne siden". Det blåste helt vildt, men kanskje ikke så rart. Mitt forfengelige jeg hadde prøvd å rette ut håret før vi dro, men med all vinden som var, lignet jeg en kruspersille når vi satte oss i bilen igjen. Dog var det deilig å dyppe fingeren i havet, kjenne solen i ansiktet og plukke skjell som jeg har puttet oppi et glass med og satt telys oppi. Et lite minne fra Rømø :)


Påbudt kjørefelt!

Stranda på Rømø

Så gikk ferden videre til neste øy!


Veien til Mandø
 Da vi skulle over til øya Mandø, måtte vi være sikre på at vi kom frem og tilbake. Veien blir nemlig stengt av tidevannet. Pernille hadde sjekket når det var fjære, slik at vi kom oss over. Litt uttenkelig at vannet skal spærre av veien, og vi må forholde oss til naturen. Øya hadde 35 fastboende, og det tok ikke mange minuttene å ta en rundtur.



Hybenmarmelade til salgs (på en stol og en stubbe)
Legg pengene i en boks og nyt din hjemmelagde nypemarmelade

Idyllisk med en gammel vindmølle

Mandø sin egen buss!
 
Vi måtte stoppe på veien tilbake, da jeg trodde den midterste sauen var død.
Det var den ikke, men gud for en merkelig stilling å slappe av i.



Jeg og Beate har overlevd dagen, tross høye hæler og converse på stranda og manglende gadgets. Vi spiste fransk hot dog på en lokal café, hvor jeg ikke helt skjønte greia med å dyppe pølsa opp og ned i brødet før jeg skulle spise den. Ergo, det ble veeeldig mye fransk dressing på slutten. Softis fikk vi også i oss, så vi var kjempenøyde med dagen :)






Kys og knus
Tone

1 kommentar: